Třinecké závodění
Sobotní začátek
V průběhu obědové přestávky přišel tedy čas na výměnu předem zmiňovaného ozubeného kola. Bylo velmi důležité ho nahradit za nové, a to z důvodu, aby motokára při startu rozjížďky či tréninku ladně nastartovala a my se tak nemuseli obávat, že o jízdu přijdeme.
Na 1. finálovou jízdu jsem se připravoval s příjemným pocitem, že si zazávodím a trochu se prokoušu polem vpřed. Dále jsem se povzbudil tím, že není zdaleka pořád nic ztraceno, protože se toho na startu, v průběhu závodu i na konci samotné rozjížďky mohlo stát ještě spoustu. Před startem první jízdy závodního režimu, jsme se všichni rovnali na předstartovní rošt, na němž nás od trati dělilo pouhých 50 metrů. Já s tátou jsme společně přemístili motokáru z vozíku a posadili na chlívek vyznačen číslem 19.
Po konci sobotního závodního dne dorazil děda. Moc času s námi v pedoku nestrávil a všichni jsme se společně vydali na menší procházku městem, jejíž cílem byl nějaký obchod. Na první odbočce, po níž se scházelo z kopce, vytáhl táta mobil z kapsy, aby pomocí navigace vyhledal nejkratší cestu k potravinám.
Neděle, aneb rozuzlení stíhací jízdy…
Předešlý den v sobotu jsme si s tátou zajistili pohodlné místo ke spánku… Naši dodávku jsme tedy uvnitř na dobu 10 hodin proměnili v provizorní ložnici, a to krátce po příchodu z restaurace. Musím uznat, že se to z největší pravděpodobnosti nedalo přirovnat luxusnímu pohodlí karavanu, ale na jednu noc jsme si s nafukovací přenosnou matrací vystačili.( Spalo se na tom docela dobře:-)).
Ráno jsme se probudili nějak okolo 7 hodiny ranní.
I když se nám z počátku zdaleka nechtělo přerušit náš odpočinkový tělesný stav, tak ihned po tom, co jsem si vzpomněl, na jaké nadcházející dobrodružství se těším, okamžitě jsem se začal převlékat do termoprádla, na nějž jsem si oblékl přechodnou mikinu a kalhoty. Netrvalo dlouho a z ulice k nám zamířil děda. Všichni jsme se tímto způsobem sešli a vytáhli z vozíku schovanou motokáru, která stejně jako já potřebovala něco k pití. Mezitím, co táta s dědou vlévali do Easyny benzín, šel jsem se napít ochucené minerálky z místního obchodu. Raději jsme předem zkontrolovali tlaky v pneumatikách, jestli se zdá vše, jak má být. “ Jo, je tam 0,8(baru),“ potvrdil táta. Před posledním warm-upem, jenž jsem absolvoval s Easy 60, zbývala asi půlhodinka, tudíž jsme ještě chvíli vyčkávali… Když už se Dvacetdvojka dotýkala kolama asfaltu, tak nás skoro 30 natěšených závodníků čekalo na start rozehřívacího tréninku.
Na trati jsem se hned po výjezdu zasekl za několika pomalejšími závodníky, kteří se spolu navzájem předjížděli.
Nápad, nato si s ostatními zazávodit mi připadal zajímavý, a tak jsem začal jednoho za druhým postupně předjíždět.
Na konci přípravného tréninku jsem přijel zpět do depa spokojený. Pneumatiky se mi stále zdály v pohodě. Časy v mém případě nevypadaly zářivě, ale na okolnosti mladších jezdců, přes které jsem se musel dostat, se to dalo chápat.
Nezbývalo teď nic jiného, než se už pouze soustředit na příští 2. rozjížďku tohoto závodního víkendu. Věděl jsem, že má startovní pozice je 14 míst za prvně startujícím „lídrem“ a já se chtěl dostat do první desítky. Tenkrát to vycházelo na zisk 2,5 pozice za jednu jízdu, protože nás všechny čekaly ještě zbylé dva závody dne.
Během dopoledne jsme si zašli na pozdní snídani, kterou jsme si dali ve vedlejší budově. Jídel zde bylo spousty.
Za normálních okolností bych si měl co vybrat, ovšem v průběhu každého závodního víkendu nemám chuť k jídlu, a tak můj žaludek zůstal už druhý den bez kvalitní stravy. Jediným pečivem, které jsem to dopoledne do sebe dostal, byl čerstvý croissant s jahodovým džemem uvnitř. Jak říkám, kdyby měla být klasická neděle, při níž obvykle jezdíváme k babičce, tak bych ten croissant snědl celý a ještě bych si přidal klidně další:). Zato za těchto podmínek vše doháním pitným režimem, ještě když je kolem 30⁰ Celsia nad nulou.
Do druhé finálové jízdy zbývala hodina. Dostatek času na to se pořádně připravit. Chvíli potom, co jsme došli zpět k dodávce, jsme začali pomalu mazat řetěz a ložiska ohraničená zadní osou o průměru 28 milimetrů a délce 96 centimetrů. Benzín jsme nalili maximálně do půlky nádrže a stroj na nepatrnou dobu nastartovali. Jakmile jsem slyšel tu známou tóninu motoru BMB60, okamžitě jsem si začal nasazovat žeberník, po něm nákrčník a nakonec kuklu s helmou. To vždy, když se ozve motor.
Potom přišla chvíle dotlačit Easynu na předstartovní rošt.
Když už jsme prošli kontrolou, bylo možné motokáru ohřát.
Potom jsme mířili okolo restaurace na předstartovní rošt a zastavili se u chlívku s číslem 15. Pomohl jsem tátovi motokáru osvobodit z vozíku a následně se do ní posadil.
Než se všichni zbývající jezdci seřadili na svou startovní pozici, prohlížel jsem si grafy zobrazující otáčky motoru v jednotlivých zatáčkách z minulé jízdy. Napětí bylo veliké.
Napnutý jsem se cítil jako struna a vyčkával jsem na pokyn traťového komisaře. Když jsme se už konečně řadili do dvou po boku si jedoucích řad motokár, na poslední chvíli jsem se ještě pokusil lehce zahřát pneumatiky a mohlo se jet. Na startu jsem se pokusil předjíždět, jak to jenom šlo.
Po pár kolech jsem už měl za sebou souboje s několika závodníky a mnoho z nich mě ještě čekalo. Celá rozjižďka proběhla bez problémů a kontaktů až do samého konce. Při kontrolním vážení jsme si opět potvrdili, že jsem 2 kila nad váhovým limitem. Nic s tím však dělat nešlo, jelikož má váha už byla pro tuto kategorii hraniční. Po vyzvednutí motokáry zpět na vozík mi táta oznámil, že jsem se posunul na výbornou 10. příčku. Popravdě jsem si v tu chvíli připadal, jako vítěz závodu. Nás stroj jsme rychle sklidili do vozíku a vydali se na terasu jedné z budov. Tam jsme si přečetli finální výsledky rozjížďky vydané ředitelstvím závodu. “ Ach jo, dostal jsem další trest, tentokrát tří-sekundovou penalizaci za start,“ prohlásil jsem zklamaně. Chvíli mi zabralo myšlení, za co jsem trest obdržel. Za pár minut na to přišel táta a sdělil mi, že si všiml, jak ohřívám pneumatiky v době, kdy už jsme se řadili na cílové rovince. V tomto okamžiku je jezdec totiž povinen držet pouze stálý směr jízdy a stopu neměnit.
Druhou penalizaci za víkend jsem pochopitelně přijmul a chybu uznal a snad se z ní i do příště ponaučil. Menší výhodu byl časový náskok a shodná penalizace závodníka za mnou, díky čemuž jsem si své umístění v první desítce udržel.
Když všichni závodníci kategorie Rok Cup dojeli do cíle, rozhodli jsme se sejít dolů z terasy. U stánku se zmrzlinou jsme si objednali každý jinou příchuť. Všichni jsme se shodli, že byla velice chutná.
Další 2 hodiny jsme měli pauzu a mohli tak aspoň chvíli relaxovat a odpočívat. V průběhu pauzy jsme přemýšleli o tom, kolikátou pozici budu mít přidělenou. Došli jsme nakonec k závěru, že by se nemuselo jednat vůbec o špatné výchozí místo. Naše typy se pohybovaly okolo 13 pozice.
Na superfinále jsem se už nemohl dočkat a stále zbývalo dlouhých 45 minut. Čas jsme trávili procházením se po pedoku. Areál se mi zde zdál o trochu menší, než v Mýtě, a proto velké týmy neměly dostatek místa na postavení rozlehlých stanů. Celkem to zde působilo těsně a namačkaně.
Uličky a chodníčky mezi stany se zdály na některých místech úzké. Atmosféra zde byla zmatečná, ale přesto vypadala na oko velice zajímavě. Obličeje mechaniků a závodníků vypovídali o všem. Na každém byla vidět pracovitost i úsilí, které do všech závodů v sezóně věnují. Přesto to každíčký z nich dělá s radostí a vášní k tomuto motorsportu.
Jakmile jsme došli na konec pedoku, otočili jsme se a začali se postupně vracet zpět. U dodávky jsme zkontrolovali čas a dověděli se, že se vrcholový okamžik dne blíží.
Potom už netrvalo dlouho a my začali dolévat benzín do motokáry. “ Řekni mi, až hladina benzínu bude těsně pod polovinou nádrže,“ připomněl mi táta. Pak už pouze zašrouboval víko nádrže a stiskl zelené tlačítko umístěné přímo pod středem volantu. Trrr, trrr, ozvalo se ze začátku a v následující vteřině motor chytl úplně. Mezitím jsem si už stihl nasadit helmu. „Můžeme vyrazit,“ navrhl jsem.
Před vstupem na předstartovní rošt se táta raději ujistil, že motor dosahuje alespoň 14 000 otáček za minutu. To se potvrdilo a my pokračovali dál. Zastavili jsme až za kontrolní brankou, kde nám byla sdělena startovní pozice. Abych skončil desátý a splnil cíl, který jsem si stanovil na každý závod, musel bych předjet 4 jezdce, tudíž mé postavení na startu byla pozice číslo 14.
„Popravdě mi vůbec nevadí, že někdy startuji ze zadních pozic, jelikož o to víc získám zkušeností a nabydu i skvělých zážitků z probíjení se polem vpřed.
Myslím si, že větším zážitkem může být souboj
s ostatními v zadu o 15. místo, než udržovat 5. pozici s tří- sekundovým náskokem. Důležité je pro mě však neztratit cíl, rozvíjet se a snažit se každým závodem zlepšit.“
Pak už následoval moment, v němž všechny motokáry nastartovali a s doprovodem bručení motoru se rozjely na trať. V zahřívacím kole jsem si v hlavě představoval, jak asi bude vypadat start.
Už jsme se seřadili a pozorovali panel se čtyřmi svítícími žárovkami, které najednou zhasli. Hned bylo odstartováno a moje poslední jízda s šedesátkou právě započala. Už v prvních zatáčkách jsem si našel na vnitřku místo a proklouznul kupředu. Má další příležitost se blížila při nájezdu do první pravotočivé vracečky okruhu. Té se povedlo využít a já cítil naději dále postupovat polem. Po 20 metrech na výjezdu z jmenované vracečky jsem spatřil jednu z motokár kolidovat s druhou o sebe. Jedna z nich se dokonce na vteřinu ocitla zadní nápravou ve vzduchu. Tím jsem postoupil celkem na 10. příčku. Jedna pozice mě aktuálně dělila od dalšího umístění první desítky. “ Skvělé, daří se. Pokračujme,“ povzbudil jsem se. V průběhu superfinále jsem se opět setkal na trati s šikovným Janem Janákem, který mi také nedal nic zadarmo. Po výjezdu z jedné levotočivé zatáčky se mi ho povedlo předjet na brzdách a do následující šikany si pozici udržet. V tu chvíli jsem kroužil na pěkném 9. místě. Poslední tři kola jsem už počáteční tempo držet nedokázal a jezdci přede mnou si vybudovali pěti-sekundový náskok. V tomto případě by se nejednalo o nějaký zásadní problém, avšak tentokrát Karel Ivan Rachůnek na mě začal nebezpečně dotahovat. Snažil jsem se celou dobu chovat rozumně a udržovat chladnou hlavu. Díky tomu jsem do posledního kola vjížděl s pěti-desetinovým náskokem, jenž se z ničeho nic rozplynul a Karel se už chystal předjíždět. Před tím jsem stihl zvolit vnitřní stopu a soupeřův útok dostal pod kontrolu. Zbývajících 500 metrů do cíle jsem dojížděl s jistotou, abych zbytečně nechyboval a nepřišel o dobře umístění. Nakonec to přišlo. Šachovnicová vlajka odmávala náš souboj a já byl moc rád, že se mi povedlo pozici uhájit.
Za celý závodní víkend, který se odehrával na východě Česka, jsem se posunul o 10 míst. Považuji to za úspěch a těším se, až budu moct zde získané zkušenosti použít za jízdy s budoucí motokárou.
Při cestě domů zbývalo už pouze držet palce Charlesovi Leclercovi k udržení 1. místa na Monze v Itálii.